Prodejní galerie:
Exkluzivní nabídka: Křišťálové klenoty výjimečné velikosti
Phurba
Tato phurba či přesněji dorjephurba je vybroušena z krásného velkého krystalu himálajského křišťálu a její velikost (délka 37,5 cm, šířka 7 cm) ji už v minulosti předurčila k použití jako velice mocného zásvětního rituálního nástroje, jehož energii ucítí i ti, kteří o ní před setkáním s tímto "vesmírným žezlem" neměli ani tušení.
Phurba (skt. Kila) neboli trojstranná rituální dýka duchů má svůj původ už v dávných dobách starých Véd a používala se jako šamanský,
později tantrický nástroj na odstranění nepokojné (neklidné) energie a zharmonizování místa. Takové místo posvěcené rituálem s phurbou
bylo považováno za ochráněné a tedy svaté místo (svatyni). Phurby se často používaly k vytvoření ochranného kruhu vymezeného phurbami
zabodnutými do země a spojenými provázkem nebo provázky určitých barev. Je považována za jednu ze základních duchovních zbraní cíle a
nikdy není používána náhodně, nedbale či bez úcty.
Dýky duchů se vyráběly ze dřeva, z kostí (např. opičích, ale i lidských), z různých slitin kovů, z kombinace kovů či dřeva a drahých kamenů,
a také meteorického železa. Sloužily tibetským šamanům k zabíjení démonů. Pod pojmem "démoni" si však nepředstavujme nějaká příšerná nadpozemská
stvoření. Mnohem více se jedná o energii negativních, destruktivních myšlenkových struktur, které oplývají silnou imunitou a nepozorovaně řídí mysl.
Termínem "démon" můžeme rovněž označit způsoby chování, které se neustále vracejí a proti nimž býváme sami bezmocní.
Některé dýky, určené i k meditačním cvičením, se vyřezávaly z horského křišťálu. Křišťálové phurby jsou v tibetském buddhismu, ale i v předbuddhistickém
šamanském bönu, předmětem nesmírné úcty, neboť čirý křišťál již sám o sobě je symbolem absolutna a nejvyšší spirituální moci a zároveň dokáže zjevit
světlo osvícení. Phurby mívají dvě podoby: Klasická phurba má na vrcholu tři obličeje, jež symbolizují trojhlavá ochranná božstva, která nás chrání před
působením tří jedů mysli - Yamantaka pomáhá překonat nenávist, Hayagriva pomáhá překonat touhu (lpění) a Amrita Kundalin pomáhá překonat nevědomost.
Vzácněji se phurba zpodobňuje jako tzv. dorjephurba (vajrakila), což je v některých školách považováno za samostatné a mocné ochranné božstvo, a místo
tří hlav má v horní části thigle (bindu čili sféra) korunované dorjem (vajrou). Někdy bývá thigle vybroušeno do podoby lebky, (což je náš případ),
která symbolizuje Yamu, pána smrti, neboli překonání strachu ze smrti. Tato dorjephurba se pak používá jako zásvětní. Zasvěcení spočívá v jasném poznání
jemné energie tak, aby člověk neměl pochybnost o její existenci a působení a mohl s ní dále pracovat až k úplnému rozpuštění do přirozenosti prostoru (prázdnoty).
Čepel phurby i dorjephurby je trojstranná. Vyčuhuje z tlamy tzv. Makary (tibetsky Chu srin) nebo Garudy (tibetsky Khyung). Garuda znamená v překladu pán ptáků, hromový pták nebo v jiných mytologiích pták ohnivák. V Tibetu představuje element ohně a také symbolizuje blesk. Je vzýván, aby vyléčil mnohá onemocnění - např. různé druhy kožních onemocnění nebo rakovinu. Makara je mytologická obluda vod a moří. Mořské obludy se vyskytují v mytologii mnoha starobylých kultur jako symbol kolektivního nevědomí. Makara je také symbol síly a energie. Po stranách čepelí jsou zkřížení hadi (bytosti lu), kteří symbolizují aktivní průběh energie (tibetsky lung, v sanskrtu prána) a mohou aktivovat i tzv. sjednocenou hadí sílu (tib. thigle, skt. kundalini).
Tibetští lamové mohou pomocí křišťálových dýk duchů a jim příbuzných léčebných "zbraní" zhotovených ze stejného minerálu uzdravovat nemocné. Za tím účelem přikládají phurbu na nemocné nebo bolestivé části těla svých pacientů.
Dýka funguje jako směrový zářič energie (podobně jako laser), špička je plus - energii vysílá, vychází z ní tenký paprsek energie a hlava je minus - energii odebírá. Také kolem phurby se tvoří silné energetické pole, jehož léčivých účinků lze využít např. tak, že si ji položíme na tělo, nejlépe po ose těla. Špičkou směrem k nohám - čištění, léčení; špičkou směrem k hlavě - uvědomění, zjasnění mysli, meditace. Dýka (tedy spíše menší velikosti) je výhodná i pro stimulaci akupunkturních či akupresurních bodů, opět analogicky - špička dodává, oživuje energii, žhaví a hlava odebírá energii, chladí. Čistí se tekoucí vodou a občas je dobré ji vystavit na bezpečném místě slunečním paprskům.
|