Phurby (dýky duchů) s drahokamy
I tradiční indo-tibetské phurby chápeme především jako umělecké předměty, které však jsou zároveň i meditačními, energetickými, magickými či rituálními pomůckami. Ty naše jsou zhotoveny ze dřeva a drahých kamenů.
Phurby, dýky duchů, patří mezi významné symboly a bazální rituální pomůcky nejen v tibetské, ale i v indické duchovní tradici. Vyráběly se z různých materiálů – drahých kamenů, meteoritického železa, zlata, stříbra či z posvěceného dřeva.
Naše dřevěné phurby jsou vyřezány z posvátného dřeva stromu Bodhi, což je varianta fíkusu (fíkovník posvátný, ficus religiosa). V severní Indii a Himálaji je uctíván proto, že se pod ním v Nepálu narodil princ Gautama Siddharta, který později v severní Indii, taktéž pod stromem Bodhi, dosáhl trvalé rovnováhy mysli čili osvícení a stal se Buddhou.
Aby se posílilo působení dřevěné phurby, je osázena pečlivě vybranými opravdovými, přírodními drahými kameny. Vždy jsou použity jen energeticky obdařené přírodní kameny, byť opracované a ohlazené, a nikoli jejich náhražky nebo kameny umělé. Na přirozený původ komponentů rituálních pomůcek kladli i v minulosti staří mistři opravdu velký důraz, např. dle Jigme Lingpy, tibetského mistra dzogčhenu z 18. stol., byl důležitý i původ a něco jako rodokmen používaných kamenů (čili výčet těch, kdo jej užívali v minulosti).
Phurba – historie, význam, použití a očista
Trojstranná dýka,(hřeb, dráp, oštěp, šíp, bodec, kolík) neboli rituální dýka je známa Tibeťanům jako Phurba - dýka duchů (Kila v sanskrtu). Původně sloužila ve Vedické Indii a předbuddhistickém Tibetu jako dřevěný kůl vbodnutý do země, ke kterému se přivazovala obětní zvířata. Z dřevěných kůlů se vyvinuly ruční dýky, používané jako nástroje na odstranění nepokojné (neklidné) energie a zharmonizování místa. Takové místo posvěcené rituálem s phurbou bylo považováno za ochráněné a tedy svaté místo (svatyni). Phurby se často používaly k vytvoření ochranného kruhu vymezeného phurbami zabodnutými do země a spojenými provázkem nebo provázky určitých barev. Je považována za jednu ze základních duchovních zbraní cíle a nikdy není používána náhodně, nedbale či bez úcty.
Tyto rituální dýky duchů se vyráběly ze dřeva, z kostí (např. opičích, ale i lidských), z různých slitin kovů, z křišťálu a výjimečně i z jiných drahých kamenů, z kombinace kovů či dřeva a drahých kamenů, a také z meteorického železa. Sloužily tibetským šamanům k zabíjení démonů. Pod pojmem „démoni“ si však nepředstavujme nějaká příšerná nadpozemská stvoření. Mnohem více se jedná o energii negativních, destruktivních myšlenkových struktur, které oplývají silnou imunitou a nepozorovaně řídí mysl. Termínem „démon“ můžeme rovněž označit způsoby chování, které se neustále vracejí a proti nimž býváme sami bezmocní.
Tři obličeje na vrcholu phurby symbolizují trojhlavá ochranná božstva, která nás chrání před působením tří jedů mysli – Yamantaka pomáhá překonat nenávist, Hayagriva pomáhá překonat touhu (lpění) a Amrita Kundalin pomáhá překonat nevědomost.
Čepel phurby je trojstranná. Vyčuhuje z tlamy tzv. Makary (tibetsky Chu srin) nebo Garudy (tibetsky Khyung). Garuda znamená v překladu pán ptáků, hromový pták nebo v jiných mytologiích také pták ohnivák. V Tibetu představuje element ohně a také symbolizuje blesk. Je vzýván, aby vyléčil mnohá onemocnění – duše i těla. Makara je mytologická obluda vod a moří. Mořské obludy se vyskytují v mytologii mnoha starobylých kultur jako symbol kolektivního nevědomí. Makara je také symbol síly a energie. Po stranách čepelí bývají vyobrazeni zkřížení hadi (bytosti lu či nágové), kteří symbolizují aktivní průběh energie (tibetsky lung, v sanskrtu prána) a mohou aktivovat i tzv. sjednocenou hadí sílu (tib. thigle, sans. kundalini).
Další zdobení dýk duchů už bývá zcela individuální - je to buď podle toho, čemu má dýka nejvíce pomáhat (modlící se/meditující postavy - meditaci či modlitbám) nebo naopak zobrazuje pomocníky, kteří budou nápomocni při (vnitřních) magických úkonech (různá kouzelná zvířata, reálná zvířata, duchové či předměty) nebo zobrazují jen čirou fantazii tvůrce.
Dýka je nejen objektem vizuálním, ale funguje i jako zářič energie. Dřevěné phurby s kameny tvoří kolem sebe jemné energetické pole, jehož účinků lze využít např. k pročištění nebo ochraně místa či místnosti. Pro tento účel ji buď špičkou zabodneme přímo do hlíny/půdy (venku) nebo do hlíny v květináči (nezalévat!), či ji zapíchneme do jejího stojánku (máme-li). Lze ji však použít i osobně - držíme ji v ruce nebo si ji položíme na tělo (vleže) a pokud jsme citliví, můžeme vnímat její energetické pole, což nám pomáhá při soustředění či naopak uvolnění (meditace, zjasnění mysli, uvědomění si příčin problémů či prostá relaxace) a může to pak mít i další samoléčící účinky.
Očista
Občas ji očistíme (nejen hadříkem) - čistí se však nikoli vodou, ale pouze kouřem bylin (univerzálně třeba lístkem šalvěje) a pokud má phurba na sobě choulostivé barevné kameny, potom ji nenechávejte moc dlouho na místě přímo vystaveném slunečním paprskům, (aby se kameny nevyšisovaly).
|